W zestawieniu znajdują się pozycje dotyczące wspierania uczniów w dobie pandemii, zapewnienia dobrostanu cyfrowego dzieci i młodzieży, scenariusze lekcji, a także spis literatury biblioterapeutycznej.

Bardzo bogaty i różnorodny materiał o koronawirusie i epidemii dla dzieci, nauczycieli i rodziców. Materiał zawiera bajki terapeutyczne, wiersze, bajki animowane, filmy, gry planszowe, scenariusze lekcji, piosenki.

W artykule opisano sposoby w jakich radziły sobie szkolne koła wolontariatu realizując swoje zadania.

W publikacji opisano dobre praktyki rozwiązań systemowych wprowadzonych w gminie Margonin w związku z nauką zdalną w czasie pandemii.

Na stronie fundacji zamieszczono nagranie webinarium pt. „Wsparcie uczniów w czasie pandemii (i po pandemii), które odbyło się 20.04.2020 w ramach projektu „Lekcja: Enter”. Ekspertki – psycholożki omawiają najczęstsze problemy zgłaszane przez młodzież w trakcie pandemii oraz metody radzenia sobie w nowej, trudnej sytuacji. Poza nagraniem z webinaru na stronie można znaleźć również scenariusz lekcji pierwszej lekcji po powrocie do szkoły po pandemii, a także spis dodatkowych materiałów dla nauczycieli i rodziców wraz z linkami do nich.

Scenariusze zajęć i materiały edukacyjne opracowane przez Ministerstwo Edukacji i Nauki oraz Ośrodek Rozwoju Edukacji pn. „Profilaktyka chorób zakaźnych – szczepienia” to propozycja dla nauczycieli wychowania przedszkolnego skierowane do dzieci w wieku 5-6 lat i służą kształtowaniu zachowań prozdrowotnych, a także postaw odpowiedzialności za swoje zdrowie oraz osób z najbliższego środowiska dziecka.

Filmy przygotowane przez Ośrodek Rozwoju Edukacji, prezentujące przykłady działań wspierających uczniów i ich rodziców w okresie pandemii i w okresie po pandemicznym, podejmowanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz szkoły i placówki oświatowe.

Poradnik metodyczny dla nauczycieli szkół ćwiczeń, poświęcony rozwijaniu kompetencji przyrodniczych uczniów I etapu edukacyjnego, uczących się w systemie edukacji zdalnej i hybrydowej w warunkach kształcenia zintegrowanego.

Monografia wieloautorska zawiera opracowania prezentujące doświadczenia oraz dobre praktyki organizacji procesu edukacyjnego w dobie COVID z perspektywy szkoły i rodziny.

Długotrwała pandemia wymusiła zmianę formy kształcenia dzieci i młodzieży w szkołach i placówkach oświatowych. Widoczne są tego negatywne skutki. Pogarszanie się kondycji psychicznej uczniów i przeciążenie nauczycieli prowadzeniem lekcji zdalnych. Uczniowie są zmęczeni, apatyczni, odizolowani od bezpośrednich kontaktów rówieśniczych. Skutkuje to trudnościami w nauce, a także wzrostem zachowań ryzykownych czy nadużywaniem korzystania z mediów elektronicznych. Trzeba natychmiast temu przeciwdziałać. Razem ze specjalistami praktykami z zakresu psychologii MEiN przygotował program wsparcia dzieci, młodzieży, nauczycieli i rodziców.

W niniejszej publikacji podjęto próbę analizy materiałów opracowanych na podstawie doświadczeń, zawierających rozwiązania w zakresie pracy na odległość z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. Propozycja wynikała z przekonania, że w Polsce funkcjonuje szereg szkół i placówek, których doświadczenia oraz działania mogą stać się inspiracją dla innych. oraz sformułowania wniosków i rekomendacji w zakresie kształcenia na odległość wynikających z dotychczasowych doświadczeń – na podstawie przesłanych materiałów.

Publikacja zawiera treści prezentujące pozytywne wzorce wykorzystywania nowych technologii w edukacji; opisy nowoczesnych metod pracy z wykorzystaniem TIK w tym narzędzia wizualne i dźwiękowe oraz generatory zadań i kart pracy.

Publikacja przedstawia możliwości wykorzystywania przez nauczycieli technologii informacyjno-komunikacyjnych w codziennej pracy szkoły. Celem pracy jest inspirowanie nauczycieli do tworzenia lekcji ciekawszych dla współczesnego ucznia oraz wsparcie procesu uczenia się dzieci wymagających specjalnego oddziaływania ze względu na szczególne potrzeby edukacyjne wynikające z różnych dysfunkcji.

Poradnik dla dyrektorów szkół i placówek, który może być przydatny kadrze zarządzającej w sytuacji kryzysowej jaką jest pandemia. W poradniku podane są zadania poradni psychologiczno-pedagogicznej; wyjaśniono pojęcia, rodzaje i cechy kryzysu psychologicznego oraz interwencji kryzysowej w tym z perspektywy szkoły.

Na stronie Wydziału Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych Ośrodku Rozwoju Edukacji (Warszawa) podane są rozwiązania/propozycje w zakresie pracy zdalnej, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej oraz przykłady dobrych praktyk z zakresu działalności szkół i placówek systemu oświaty oraz innych podmiotów w kształceniu na odległość w czasie pandemii COVID-19.

Przedstawiono lokalne wyzwania, przed jakimi stanęły organy prowadzące szkoły i placówki oświatowe w okresie pandemii. W publikacji omówione zostały także sposoby mierzenia jakość zdalnej edukacji.

Materiały zawierają doświadczenia jednostek samorządu terytorialnego dotyczące jakości zarządzania oświatą. Autorami zaprezentowanych dobrych praktyk są samorządowcy/praktycy, którzy na co dzień borykają się z trudnościami, poszukują nowych, bardziej adekwatnych rozwiązań dla lokalnej oświaty. Wyzwania mobilizują ich do podjęcia prac wykraczających poza dotychczas ustalone schematy działania. Opisują swoje trudności, ale i sukcesy, dzielą się swoimi doświadczeniami i wskazują, na co szczególnie zwrócić uwagę przy ich implementacji.

Kurs
Wirtualna międzynarodowa szkoła letnia