Jak pracować z uczniem w czasie pandemii? Techniki i metody relaksacyjne Zestawienie bibliograficzne z wideokonferencji (26.01.2021 r.)
Opis
W zestawieniu znajdują się pozycje dotyczące wspierania uczniów w dobie pandemii, zapewnienia dobrostanu cyfrowego dzieci i młodzieży, scenariusze lekcji, a także spis literatury biblioterapeutycznej.
Materiały o koronawirusie i epidemii dla dzieci, nauczycieli i rodziców
Opis
Bardzo bogaty i różnorodny materiał o koronawirusie i epidemii dla dzieci, nauczycieli i rodziców. Materiał zawiera bajki terapeutyczne, wiersze, bajki animowane, filmy, gry planszowe, scenariusze lekcji, piosenki.
Kamińska-Holc K. (2021), Pomysły na wolontariat w czasie pandemii
Opis
W artykule opisano sposoby w jakich radziły sobie szkolne koła wolontariatu realizując swoje zadania.
Wyrwa F., Szajowska A., Ambrożuk A., (2021), Wsparcie emocjonalne uczniów, nauczycieli i rodziców w pandemii COVID-19 w gminie Margonin Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa
Opis
W publikacji opisano dobre praktyki rozwiązań systemowych wprowadzonych w gminie Margonin w związku z nauką zdalną w czasie pandemii.
Wsparcie dla uczniów w czasie pandemii (i po pandemii) – nagranie webinarium. Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego
Opis
Na stronie fundacji zamieszczono nagranie webinarium pt. „Wsparcie uczniów w czasie pandemii (i po pandemii), które odbyło się 20.04.2020 w ramach projektu „Lekcja: Enter”. Ekspertki – psycholożki omawiają najczęstsze problemy zgłaszane przez młodzież w trakcie pandemii oraz metody radzenia sobie w nowej, trudnej sytuacji. Poza nagraniem z webinaru na stronie można znaleźć również scenariusz lekcji pierwszej lekcji po powrocie do szkoły po pandemii, a także spis dodatkowych materiałów dla nauczycieli i rodziców wraz z linkami do nich.
Szczepienia dzieci powyżej 5. roku życia – scenariusze zajęć dla nauczycieli wychowania przedszkolnego. Strona Ministerstwa Edukacji i Nauki
Opis
Scenariusze zajęć i materiały edukacyjne opracowane przez Ministerstwo Edukacji i Nauki oraz Ośrodek Rozwoju Edukacji pn. „Profilaktyka chorób zakaźnych – szczepienia” to propozycja dla nauczycieli wychowania przedszkolnego skierowane do dzieci w wieku 5-6 lat i służą kształtowaniu zachowań prozdrowotnych, a także postaw odpowiedzialności za swoje zdrowie oraz osób z najbliższego środowiska dziecka.
Pandemia – adrenaliną dla innowacji. Filmowe przykłady dobrych praktyk
Opis
Filmy przygotowane przez Ośrodek Rozwoju Edukacji, prezentujące przykłady działań wspierających uczniów i ich rodziców w okresie pandemii i w okresie po pandemicznym, podejmowanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz szkoły i placówki oświatowe.
Poradnik metodyczny. Szkoły ćwiczeń w relacji z pandemią. Rozwijanie kompetencji przyrodniczych a edukacja zdalna i hybrydowa w kształceniu zintegrowanym na I etapie edukacyjnym
Opis
Poradnik metodyczny dla nauczycieli szkół ćwiczeń, poświęcony rozwijaniu kompetencji przyrodniczych uczniów I etapu edukacyjnego, uczących się w systemie edukacji zdalnej i hybrydowej w warunkach kształcenia zintegrowanego.
Regulska A., Czarnecka M., Najda A. J. (2021), Rodzina i szkoła wobec pandemii COVID-19. Toruń, wyd. Adam Marszałek
Opis
Monografia wieloautorska zawiera opracowania prezentujące doświadczenia oraz dobre praktyki organizacji procesu edukacyjnego w dobie COVID z perspektywy szkoły i rodziny.
Program wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dla uczniów i nauczycieli w pandemii
Opis
Długotrwała pandemia wymusiła zmianę formy kształcenia dzieci i młodzieży w szkołach i placówkach oświatowych. Widoczne są tego negatywne skutki. Pogarszanie się kondycji psychicznej uczniów i przeciążenie nauczycieli prowadzeniem lekcji zdalnych. Uczniowie są zmęczeni, apatyczni, odizolowani od bezpośrednich kontaktów rówieśniczych. Skutkuje to trudnościami w nauce, a także wzrostem zachowań ryzykownych czy nadużywaniem korzystania z mediów elektronicznych. Trzeba natychmiast temu przeciwdziałać. Razem ze specjalistami praktykami z zakresu psychologii MEiN przygotował program wsparcia dzieci, młodzieży, nauczycieli i rodziców.
Donocik I. (2021) Kształcenie na odległość w szkołach i placówkach systemu oświaty w sytuacji pandemii. Z doświadczeń w roku szkolnym 2019/2020. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa
Opis
W niniejszej publikacji podjęto próbę analizy materiałów opracowanych na podstawie doświadczeń, zawierających rozwiązania w zakresie pracy na odległość z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. Propozycja wynikała z przekonania, że w Polsce funkcjonuje szereg szkół i placówek, których doświadczenia oraz działania mogą stać się inspiracją dla innych. oraz sformułowania wniosków i rekomendacji w zakresie kształcenia na odległość wynikających z dotychczasowych doświadczeń – na podstawie przesłanych materiałów.
Czechowska Z., Majkowska J. (2020). Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w szkole podstawowej. Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze i kształcenie na odległość. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa
Opis
Publikacja zawiera treści prezentujące pozytywne wzorce wykorzystywania nowych technologii w edukacji; opisy nowoczesnych metod pracy z wykorzystaniem TIK w tym narzędzia wizualne i dźwiękowe oraz generatory zadań i kart pracy.
Dobrowolska M., Czechowska Z., Majkowska J. (2018). Wykorzystanie TIK w nauczaniu i uczeniu się uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Scenariusze lekcji. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa
Opis
Publikacja przedstawia możliwości wykorzystywania przez nauczycieli technologii informacyjno-komunikacyjnych w codziennej pracy szkoły. Celem pracy jest inspirowanie nauczycieli do tworzenia lekcji ciekawszych dla współczesnego ucznia oraz wsparcie procesu uczenia się dzieci wymagających specjalnego oddziaływania ze względu na szczególne potrzeby edukacyjne wynikające z różnych dysfunkcji.
Katarzyna Ciszewska K., Sandra Żyża S. (2015). Wspomaganie szkół w zakresie interwencji kryzysowej. Poradnik. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa
Opis
Poradnik dla dyrektorów szkół i placówek, który może być przydatny kadrze zarządzającej w sytuacji kryzysowej jaką jest pandemia. W poradniku podane są zadania poradni psychologiczno-pedagogicznej; wyjaśniono pojęcia, rodzaje i cechy kryzysu psychologicznego oraz interwencji kryzysowej w tym z perspektywy szkoły.
Bank dobrych praktyk w kształceniu na odległość
Opis
Na stronie Wydziału Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych Ośrodku Rozwoju Edukacji (Warszawa) podane są rozwiązania/propozycje w zakresie pracy zdalnej, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej oraz przykłady dobrych praktyk z zakresu działalności szkół i placówek systemu oświaty oraz innych podmiotów w kształceniu na odległość w czasie pandemii COVID-19.
Jakość zdalnej edukacji. Perspektywa przetrwania czy zmiany modelu nauczania? Rekomendacje dla organów prowadzących szkoły i placówki oświatowe
Opis
Przedstawiono lokalne wyzwania, przed jakimi stanęły organy prowadzące szkoły i placówki oświatowe w okresie pandemii. W publikacji omówione zostały także sposoby mierzenia jakość zdalnej edukacji.
Wspólnie tworzymy rozwiązania dla oświaty. Dobre praktyki samorządowe
Opis
Materiały zawierają doświadczenia jednostek samorządu terytorialnego dotyczące jakości zarządzania oświatą. Autorami zaprezentowanych dobrych praktyk są samorządowcy/praktycy, którzy na co dzień borykają się z trudnościami, poszukują nowych, bardziej adekwatnych rozwiązań dla lokalnej oświaty. Wyzwania mobilizują ich do podjęcia prac wykraczających poza dotychczas ustalone schematy działania. Opisują swoje trudności, ale i sukcesy, dzielą się swoimi doświadczeniami i wskazują, na co szczególnie zwrócić uwagę przy ich implementacji.